logo
Johan Ferrier
Project: Multifunctionele zonne-energieschool in Langatabi

Het dorp Langatabiki in Suriname is omringd door kleinschalige goudmijn-activiteiten. Bij de goudwinning wordt kwik gebruikt en dit heeft destructieve gevolgen voor mens en natuur.

Om het bewustzijn hierover te vergroten hebben stichting Duurzaam Ontwikkeling Nederland en Suriname (dONS) en stichting Onderwijs der EBGS besloten de handen in één te slaan door het opzetten van een duurzame onderwijs leerlijn ten behoeve van de Granman Forster school te Langatabiki. Ze dienden hiervoor een aanvraag in bij het Johan Ferrier Fonds die het fonds van harte toegewezen heeft en gezien de educatieve en duurzame doelstelling geheel voldeed aan de doelstellingen en criteria van het fonds.

Dit project in Langatabi is een vervolg op het concept dat in het dorp Nieuw Koffiekamp in het district Brokopondo met veel succes al wordt uitgevoerd. Het Johan Ferrier Fonds heeft destijds ook dit project met een bijdrage ondersteund.

Duurzame leerlijnDe basis en het Amazonegebied
Het concept bestaat uit het toepassen van zonne-energie (via zonnepanelen), computers die draaien op zonne-energie en de invoer van een duurzame leerlijn op de computers. De leerlijn zorgt ervoor dat kinderen bewust gemaakt worden van het noodzakelijke behoud van het Surinaamse Amazonegebied. De kern is om handvatten te bieden aan kinderen bij het duurzaam behouden van hun eigen omgeving en de wereld daarbuiten. Dankzij dynamische werkvormen en gebruik van ICT faciliteiten leren de leerlingen hoe ze zelf een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan een duurzame ontwikkeling van hun omgeving en hun toekomst.
En daarbij draagt de leerlijn ook bij aan algehele vergroting van het onderwijsniveau van de kinderen en algemene onderwijsverbetering.

Concept duurzame leerlijn en zonne-energie
Dit concept is zeer geschikt voor Suriname en vooral de leerlijn draagt bij aan het verhogen van het onderwijsniveau op de Granman Forsterschool in het dorp Langatabiki. Het project is mede mogelijk gemaakt door een gezamenlijk zonne-energie project uitgevoerd te Langatabiki door de Franse organisatie EDF, het Surinaams zonne-energie bedrijf Guguplex en het District Commissariaat. Vanuit dit project zijn er zonnepanelen en laptops ter beschikking gesteld voor de school.

Vervolgens is de leerlijn samengesteld door een nauwe samenwerking tussen d'ONS en de staf van stichting Onderwijs der EBGS en de Granman Forster school. Het resultaat van deze hechte samenwerking heeft geleid tot de voltooiing van de leerlijn en de implementatie hiervan op de Granman Forsterschool.

Samen met de opening van deze zonne-energieschool is de introductie van deze leerlijn een primeur voor district Sipaliwini in Suriname. Deze pilot zal in dit gebied een jaar draaien en worden geëvalueerd.

Kinderen
Het onderwijspakket van de duurzame leerlijn is bestemd voor de kinderen van groep 1 t/m 8. De hoofdthema's van de leerlijn zijn natuur, water en energie en die zijn als volgt onderverdeeld:
Groep 1 en 2 en 3   Thema: water, zon, licht en warmte
Groep 3 en 4 en 5   Thema: voedsel en omgeving
Groep 6 en 7 en 8   Thema: energie en klimaatverandering

Duurzame leerlijnDoel
Tijdens de lessen ontdekken de leerlingen op een praktische en schoolse manier van alles over hun eigen omgeving en de wereld daarbuiten. Ze brengen bijvoorbeeld een bezoek aan natuurgebieden in Suriname. Leerlingen leren hoe hun eigen keuzes kleine en grote gevolgen voor hun omgeving en hun toekomst hebben. Ze werken op door zonne-energie aangedreven computers, die op het multifunctionele Granman Forsterschool aanwezig zijn. De leerlijn is een aanvulling op het bestaande natuuronderwijs curriculum van de basisscholen in Suriname.

Langatabiki
Het dorp ligt in het district Sipaliwini, en maakt deel uit van het ressort Paramacca en telt 1.000 inwoners, waarvan 100 kinderen in de leeftijdscategorie 4 tot en met 12 jaar. Een deel van deze kinderen (46%) zit op de Granman Forsterschool. De school bestaat uit 46 leerlingen en 7 leerkrachten. De prestaties van de school zitten op het landelijk niveau.

De ambitie van de school is om de kinderen goed onderwijs te bieden en deze leerlijn draagt via het begrijpend – lezen, verschillende werkvormen, spel en zang daaraan toe. d'ONS,  EBGS en het bedrijf Guguplex, alsook het District Commissariaat hebben als doel hiermee een bijdrage te leveren aan goed onderwijs, en bovenal handvatten te bieden aan kinderen bij het behouden van het Surinaams Amazonegebied.

Het Johan Ferrier Fonds heeft met een gift bijgedragen aan de stimulerende inrichting van de school waar de lessen onderwezen zullen worden. Project betreft installeren van zonnepanelen en laptops (afgerond en gefinancierd door sponsers) en introduceren van de leerlijn. Het vergelijkbare project is uitgevoerd in Koffiekamp.

Foto's

 Duurzame Leerlijn Surinaamse Amazone
Via zonne-energie leren over ontwikkeling en behoud van het Surinaams Amazonegebied op school, duurzamer kan niet.

aantal foto's: 5  |  bekijk
« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin

Actueel

Wan Bun 2024 gewenst!
2024 stelt ons voor grote uitdagingen. Zeker ook in Suriname. Wij richten de blik op een jaar waarbij het belang van de gemeenschap voorop staat. Samen gaan we er een mooi jaar van maken.  |  lees meer »

48 jaar onafhankelijk Suriname
...omdat we alleen zo verder kunnen komen, als volk, als natie en als wereldbevolking. Tegen de krachten van geweld, versplintering, polarisatie en destructie. Net als 48 jaar geleden. Srefi, den si.  |  lees meer »

Video